Arbetsuppgift om organsim

Tips undvika träff på Urkund

  • Skriv allt med egna ord, inte kopiera och ändra lite.
  • Kolla på flera källor och blanda info från dem.
  • Gör en tankekarta när du läser. Ta inte med sånt du inte förstår.
  • Skriv inte hela meningar när du antecknar.
  • Kolla olika hemsidor och skriva ner viktiga begrepp och ord. Skriv en egen text mha dem sen.
  • Anpassa texten – använd inte för svåra ord.
  • Kopiera inte!
  • Ta med så många källor du kan.

 

Skrivuppgift om en organism

Ni ska nu jobba i par och kartlägga en organism.

Tidsplan

Innehåll Längd Bedömning
Göra research och skriva om organismen 4 – 5 lektioner Den färdiga texten bedöms gemensamt för paret.
Förbereda presentation 1 – 2 lektioner
Presentationer 3 – 4 lektioner Presentationen bedöms individuellt

Syfte

  • Att kartlägga en organism.
  • Att granska och använda information för att producera en text oxh en presentation.

 

Frågeställningar att besvara

  • Hur klassificeras organismen?
  • Hur ser organismen ut?
  • Var finns organismen?
  • Livslängd?
  • Hur förökar organismen sig?
  • Hur ser hot mot organismen och eventuellt försvar ut?

    Fler frågor:
  •  Levnadssätt
    • Lever de fler ihop eller ensamma?
    • Hur får de mat?
    • Vad äter de?
  • Skriv kort om två specifika arter  från er organism (en var). Ex Björn – Skriv om brunbjörn och grizzlybjörn.

 

Tänk på

  • Använd de färdiga mallarna som finns i word. ÄNDRA EJ TYPSNITT, STORLEK, FÄRG!!!
  • Ange ALLA källor sist i texten.
  • Skriv ner källorna under tiden du gör research.
  • Var källkritisk.
  • Dela upp texten i stycken och använd rubriker.
  • Syfte och målgrupp nä du skriver/förbereder presentation.
  • Att använda bilder för att illustrera er text.
  • Att du förklarar svåra begrepp om det behövs
  • Att du skriver ner dina källor till bilderna. Medan du skriver kan du klistra in dem texten men när den är klar ska de stå som en lista efter.

Källor

Gör en lista med dina källor. Ange källor såhär:

Tryckt källa

Författarens namn, Bokens titel, Bokförlaget, Tryckår, sida.

Ex: Sabine Louvet, Episka boken om enhörningar, Sanoma utbildning, 2016, s 1278.

Webbsida

Webbadress (URL), publikationsdatum (finns inte det så skriv det datum du var inne på sidan).

Ex: http://www.cuteunicornbabys.com, 13/09/2014.

 

Citat

Om du känner att du absolut inte kan formulera om något du läst till ditt eget språk kan du citera. använd citattecken runt ditt citat och ange känna på korrekt sätt efter.

Ex:

“Enhörningens tillväxt är som störst under det första året då den ökar i vikt från ca 20 kg till ca 2000 kg. Den enorma viktökningen tros biddra till enhörningens magiska krafter.”

(Sabine Louvet, Episka boken om enhörningar, Sanoma utbildning, 2016, s 1278.)

Vill du veta mer om frågeställningar, källor och citat – kolla på http://infokoll.se/

 

Bedömning

Jag kommer att bedöma varje elev individuellt.

  • Anpassning till syfte och målgrupp i text och muntlig framställning
    Syfte: att få en överblick av organismen
    Målgrupp: klassen
  • Användning av begrepp i text och muntlig framställning
    Din kunskap om ditt område bedöms utifrån anpassning till syfte och målgrupp.
  • Källhantering i text
    Korrekta källangivelser och källgranskning
  • Forskningsprocessen som helhet
    Genomförandet av arbetet, alltså hur du jobbar och gör research om organismen, hur ni samarbetar och delar upp arbetet i paren och om du gör det du ska.

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.