Vi kommer att studera elektricitet, magnetism och elektromagnetism. Arbetsområdet kommer att bestå av föreläsningar, arbeten i grupper med frågor och labbar.
Läsning
- Kapitel Elektricitet och magnetism sid 67 – 87
- A3-papper om kopplingar, ström, spänning och resistens
- Kapitel Induktion sid 177 – 188
Jag förväntar mig att ni arbetar hemma ca 30 min/vecka med repetition av det vi gjort under veckan, kolla igenom anteckningar och läsa i boken. Inför provet bör alla sidor ovan vara genomlästa åtminstone en gång. Föreslag på hur du kan arbeta hemma finns nedan.
Begrepp
- Atomen
- Elektroner
- Protoner
- Neutroner
- Ström
- Spänning
- Statisk elektricitet
- Laddning
- Krets
- Resistans
- Elektrisk ledare
- Isolator
- Kopplingsschema
- Seriekoppling
- Parallellkoppling
- Kortslutning
- Magnet
- Magnetfält
- Kompass
- Elektromagnet
- Induktion
- Generator
- Transformator
- Likström
- Växelström
- Effekt
Bedömning
Förmågor i NO
Vad förväntas av dig?
– Att du kan använda information för att ta ställning och sedan kommunicera vad du tycker.
– Att du kan planera en lab. Att du kan genomföra labben på ett säkert sätt med rätt utrustning och efter det utvärdera den. Planeringen ska ge ett resultat. Utvärderingen ska förklara ditt resultat och ge förslag på förbättringar. Rapporten ska vara strukturerad.
– Att du förstår och kan förklara alla begrepp och kan se hur de hänger ihop med varandra.
Hur kan du träna?
– På sidorna i boken och i dina anteckningar hittar du fakta. Läs igenom dem.
– Skriv ner en förklaring till varje begrepp. Försök förklara så utförligt du kan.
– Förklara följande samband så utförligt du kan, försök få med alla begrepp
- Hur ström kan ledas (krets, parallellkoppling, seriekoppling, isolator, laddning, ström, spänning, resistens),
- Vad som krävs för att ström kan ledas (ström, spänning, elektrisk ledare, resistens),
Hur magneter fungerar (magnet, magnetfält, kompass) - Hur generatorn fungerar och vad vi använder den till (generator)
- Hur transformatorn fungerar och varför vi behöver ha den (transformator)